Pendekatan Eropah ke Arah Kewarganegaraan Sah dari Segi Politik dan Cabaran-Cabaran Pendidikan
Gambaran
Projek bidang antara disiplin ini merupakan satu maklumbalas kepada krisis multikulturalisme yang terbaru dan juga kepada kurangnya rangka kerja intelektual yang sama di Kesatuan Eropah (EU) bagi membincangkan cabaran-cabaran yang berkaitan. Sembilan rakan kongsi dipilih daripada sembilan negara iaitu Greece, United Kingdom, Latvia, Belgium, Denmark, Poland, Sepanyol, Perancis dan Jerman sebagai mewakili pengalaman-pengalaman berbeza bagi imigresyen dan integrasi, termasuklah negara yang masih dalam proses perubahan menerima imigresyen.
Ada lima fasa utama bagi kajian:
1. Garis keluar mengenai penghijrahan di negara-negara ini.
2. Penilaian kritikal atas debat berkenaan integrasi dan multikulturalisme.
3. Tiga kes empirik dalam setiap negara.
i) cabaran-cabaran pendidikan yang timbul disebabkan oleh penghijrahan berkaitan kepelbagaian.
ii) cabaran perundangan dengan rujukan khas kepada peruntukan-peruntukan anti-diskriminasi.
iii) cabaran-cabaran politik dengan rujukan utama kepada hak mengundi atau penyertaan sivik.
Kajian kes bersifat etnografi namun menggabungkan jenis-jenis data kualitatif dan kuantitatif, pemeriksaan pengajian pelbagai, kertas-kertas dasar, perbincangan media, temubual kualitatif, nota-nota kerja lapangan dan juga kumpulan fokus yang menjadi aktor utama. Pengetahuan dan perbincangan meluas serta interaksi dengan pengguna akan digabungkan dalam perjalanan kajian.
4. Integrasi pengajian kes kebangsaan melalui menilai semula jenis-jenis cabaran berbeza dan bagaimana jika kedua-duanya saling melengkapi sesama lain dalam setiap negara. Setiap rakan kongsi akan mempertimbang sehingga ke tahap mana negara mereka itu menawarkan "model" berbeza bagi jalinan imigresyen dan apa perbincangan bernilai berkenaan model ini didasarkan.
5. Membandingkan perbualan nilai utama dan memerhati konflik nilai antara negara-negara dikaji dan akan mengenalpasti dimensi Eropah bagi menjalinkan kepelbagaian (perbualan nilai, titik-titik ketegangan, amalan terbaik) dan memperjelas model berteori multikulturalisme bersesuaian dengan pengalaman Eropah dan krisis terkini sebagai asas kepada resolusi rasional kepada panik yang timbul tentang multikulturalisme.
No comments:
Post a Comment